Hej, skulle behöva hjälp med argumentation till kommunen. Har blivit anonymt anmäld för olovlig trädfällning, vilket egentligen är helt korrekt, jag röjde en stormfälla som fallit över mot grannens tomt i våras. Hade inte en tanke på att det behövdes marklov för den röjningen.

Men, när kommunen var på kontroll förra veckan säger de att de hittat två stubbar. Jag har kollat själv nu och det finns en stubbe till i närheten, dock måste den vara gammal då jag inte fällt det trädet under de 4 år vi bott här. Den ser dock väldigt lik ut den stubben som är kvar efter vårens äventyr.

Undrar nu över bevisbördan kring detta, någon här på detta eminenta forum som har erfarenhet av denna typ av diskussioner med kommunen, samt även hur man kan åldersbestämma en stubbe...

Ja, det var mitt första riktiga inlägg här, förhoppningsvis inte det sista.

Tack på förhand.
 
Börja med att prata med kommunen och säg att du helt enkelt bara röjt ett träd och att den andra stubben är äldre. Jag skulle tro att de inte ifrågasätter det.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
U
Dessutom ligger bevisbördan på kommunen, inte på dig. Men börja med att prata med dem, god kommunikation brukar hjälpa mot det mesta.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
D
Sanjoh skrev:
Jag har kollat själv nu och det finns en stubbe till i närheten, dock måste den vara gammal då jag inte fällt det trädet under de 4 år vi bott här. Den ser dock väldigt lik ut den stubben som är kvar efter vårens äventyr.
Kan du vara helt säker på att den andra stubben inte också är nyare, men att det helt enkelt är någon annan som har fällt det trädet?
 
Säker och säker är man väl aldrig, ser det dock som helt osannolikt att jag inte skulle märkt huruvida det stått ett träd där tidigare.
 
harry73
finns det mäklarbilder från försäljning kvar? finns det bra flygfoto (hitta, eniro, google)? finns det streetview bilder (google, mapillary)? Vill grannen intyga att det bara fanns ett träd? Sambo, barn, vänner som var på besök kan också vara vittnen!

Lycka till!

Även om stubben ser nysågat ut, kan det vara så att den var lite högre tidigare och att förra ägaren sågade ner sista biten innan försäljning
 
Även om jag förespråkar att vara på den lagliga sidan och kolla upp sådant här innan så kan jag inte annat än förundras över att det finns folk som orkar anmäla om det handlar om enstaka träd.
Nog finns det nitiska tjänstemän i kommunal förvaltning, men det är nog sällan dom är ute och letar enstaka småfel och brott själva.
Förmodligen någon avundsjuk granne som eldar med ved.

Vilken formell "status" har anmälan i form av brottsrubricering och instans?
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Känner mig inte som en brottsling ännu, framförallt för att jag faktiskt saknar uppsåt, men det var ju klantigt att inte säga till innan jag röjde upp.

Det är kommunen som bett mig att yttra mig avseende olovligt byggande enl 11 kap plan- och bygglagen. Vad det betyder vet jag inte riktigt. Har sökt kommunen men når bara en telefonsvarare.
 
Vadå? Måste man ha tillstånd för att såga ner sina egna träd? Jösses, då borde jag få ett 30-tal anmälningar bara i år.
 
Norrhyttan skrev:
Vadå? Måste man ha tillstånd för att såga ner sina egna träd? Jösses, då borde jag få ett 30-tal anmälningar bara i år.
Stod ingenstans att träden var på TS tomt. Jag tolkade det som utanför på en allmänning eller liknande.
 
Behövs det verkligen lov om trädet var stormfällt?
 
Träden är på min tomt, vilket kanske var otydligt. Har kollat mäklarbilder och ser inget träd på dom, vilket är skönt.

Vet inte om lov behövs för stormfällt träd, ska försöka få besked om det av kommunen. Ska inte måla fan på väggen, men är nog mest rädd för att möta en nitisk tjänsteman som sitter med fickorna fulla av paragrafer och väldigt långt från verkligheten.
 
MagHam skrev:
Stod ingenstans att träden var på TS tomt. Jag tolkade det som utanför på en allmänning eller liknande.
Jag såg inte heller att det var på en allmänning så jag tolkade det som att det var på tomten.
 
D09
Trist att höra

Dels för att det skapar obehag hos dig

Dels för att anmälaren inte är rakryggad och står upp för sitt klagomål.

Lycka till och hoppas att förnuftet finns hos kommunen.

Man kan begära ut ha handlingen med klagomålet.
Kanske man får en ledtråd om vem som klagar och kan fråga syftet med det.
 
  • Gilla
Sanjoh
  • Laddar…
K
Norrhyttan skrev:
Vadå? Måste man ha tillstånd för att såga ner sina egna träd? Jösses, då borde jag få ett 30-tal anmälningar bara i år.
Bor du utanför planlagt område får du såga precis hur du vill. Inom detaljplanerade områden kan kommunen vilja ha något att säga till om ifall trädfällningen förändrar landskapsbilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.